دیجیتال

تفاوت بارکد یک بعدی (خطی) و بارکد دو بعدی چیست؟ کدام یک برای من مناسب است؟

بارکدها امروزه به طور گسترده‌ای در صنعت و تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرند. فروشگاه ها صنایع و کسب و کار ها همه و همه از بارکد در کار خود استفاده میکنند.

اکثر کالا ها و خدماتی که ما استفاده میکنیم از بارکد در کار خود استفاده میکند مانند رستوران ها ، بیمارستان ها ، کتابخانه ها، سوپرمارکت و پست و ارسال کالا.

بارکدها نمادهایی هستند که اطلاعاتی را در خود ذخیره می‌کنند. این نمادها به دو دسته اصلی یک بعدی و دو بعدی تقسیم می‌شوند که تفاوت‌های اساسی با هم دارند:

بارکدهای یک بعدی خطی هستند و تنها از عرض متفاوتی برخوردارند. این بارکدها فقط در یک جهت خوانده می‌شوند. از آنجایی که تنها یک بعد دارند، ظرفیت ذخیره اطلاعات کمتری نسبت به بارکدهای دو بعدی دارند.

اما بارکدهای دو بعدی هم از طول و هم از عرض برخوردار هستند. این بارکدها می‌توانند در دو جهت خوانده شوند و ظرفیت بیشتری برای ذخیره اطلاعات دارند. آنها الگوریتم پیچیده‌تری دارند و می‌توانند اطلاعات بیشتری را در خود نگه دارند.

از مزایای بارکدهای دو بعدی می‌توان به سرعت بالای اسکن آنها، دقت بیشتر، و کارایی بهتر در مقایسه با بارکدهای خطی اشاره کرد. البته هزینه تولید بارکدهای دو بعدی بیشتر است.

استفاده ی بارکد یک بعدی یا خطی

بارکد های یک بعدی در ایران خیلی بیشتر از بارکد های بارکد های دو بعدی استفاده دارد چون هزینه و دردسر کمتری برای تولید و مصرف دارد.

اکثر نرم افزار های حسابداری و فروش از بارکد یک بعدی برای کالا های ثبت شده استفاده می کنند مانند نرم افزار هلو

بارکد های یک بعدی از فرمت های مختلفی استفاده می کنند مانند:

کد UPC: از بارکدهای UPC برای برچسب گذاری و اسکن کالاهای مصرفی در نقاط فروش در سراسر جهان عمدتا در ایالات متحده، انگلستان، استرالیا و سایر کشورها استفاده می‌شود. UPC-A دوازده رقم عددی را رمزگذاری می‌کند، در حالی که UPC-E فقط شش رقم عددی را رمزگذاری می‌کند.

بارکدهایEAN: از این بارکدها نیز برای برچسب گذاری کالاهای مصرفی در سراسر جهان برای به ویژه در اروپا استفاده می‌شود. این بارکدها بسیار شبیه کدهای UPC هستند و وجه تمایز اصلی آنها کاربرد جغرافیایی آنهاست. 

Code128 Code39، Code11، Codabar و PDF417 دیگر انواع بارکد خطی هستند.

بارکدخوان مورد استفاده در بارکد خطی دارای قیمت اقتصادی تری هستند.

بارکد دو بعدی

بارکد های دو بعدی میتواند اطلاعات عمودی و افقی داشته باشد که می تواند اطلاعات بیشتری را ذخیره کند این بارکد ها میتواند شامل 2000 کاراکتر یا بیشتر باشند. آن ها همچنین قادر به پیوند به وب سایت هستند . می توانند برای ردیابی محصول و موارد دیگر مورد استفاده واقع شود.

انواع بارکد های دو بعدی هم عبارت از  QR و Data Matrix و Micro QR است که شایع ترین آنها QR می باشد که در انواع محصولات استفاده می شود

پرینت بارکد

برای پرینت بارکد از روش ها و دستگاه های مختلف استفاده می شود مثلا برای صنایع و کارخانه ها از بارکد پرینت های صنعتی و لیزی استفاده می شود.

اما برای فروشگاه و کارگاه ها میتوان از لیبل پرینتر استفاده کرد که بعضی از نرم افزار ها به صورت خودکار بارکد تولید و توسط لیبل پرینتر چاپ میکنند و بعضی این قابلیت را ندارند و باید به صورت دستی و نرم افزار های جانبی این کار را انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *